Az RTL Klub Fókusz c. műsorában többek között Radó Péter és
Vekerdy Tamás szakértők társaságában beszéltem a hazai nyelvoktatás jelenlegi
helyzetéről.
A
magyar oktatás valóban a káosz felé tart?
Alattomos
félelem a tanárikban, óriási nyomás az iskolai dolgozókon, általános
elégedetlenség a diákok körében, de mindezt az intézmény falai között
tartották. Egészen eddig csend és hallgatás uralkodott az iskolákban.
Iskolaigazgató,
diák, üzletember, start up alapító, oktatáskutató és az ország legismertebb
pszichológusa foglalja össze az elmúlt hónapok, illetve évek lejtmenetét, a
magyar oktatás hiányosságait, és eredménytelenségét. A Fazekas Mihály Általános
Iskola és Gimnáziumot az ország legjobb középiskolájaként tartják számon. De e
központosítás az elitiskolát sem kímélte. Az elmúlt 15 évben Hámori Veronika
vezette, augusztusban ment nyugdíjba, helyére azóta sem került senki. A
végrehajtandó intézkedések sokszor egymásnak is ellentmondtak, ami pedig a
legjobban megrázta a volt igazgatónőt, az a tankönyvek egységesítése volt. A
matematika tagozatnak például ugyanabból a tankönyvből kellene tanulnia, mint a
humán osztálynak.
Legutoljára az
önértékelés zúdult az intézményekre. Talán ez volt az utolsó csepp a pohárban.
Egészen eddig próbáltak fércelni, tűrtek és csinálták, amit elvártak tőlük, bár
a rossz hangulat egyre csak nőtt majdnem minden iskolában. Például a nagy
múltú, belvárosi gimnáziumban, a Kölcseyben is. Mivel egy évfolyamban 5 osztály
van, így a napi testnevelés órákat helyhiány miatt 2 osztálynak is a folyosón
tartják. A wc - vagy fénymásoló papír hiánya pedig náluk is mindennapos.
Az általános
elégedetlenségüket legelőször a miskolci Herman Ottó Gimnázium pedagógusai
fogalmazták meg egy nyílt levélben. Néhány hétre rá a budapesti Teleki Blanka
Gimnázium diákjai is 12 pontban tiltakoztak a közoktatás szerintük
átgondolatlan reformjai ellen.
Vekerdy Tamás
pszichológus azt mondja, a központosítás alattvalókat nevel, nem pedig
gondolkodó állampolgárt. Vekerdy Finnország és Dél Korea példáját hozza fel,
ahol a szegénység ellenére sok-sok évtizeddel ezelőtt eldöntötték, hogy az
oktatásból nem elvonnak pénzt, hanem befektetnek. Mindkét helyen meg is lett az
eredménye.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése